ستاره های آسمان

ریاضی ابزار شناخت جهان هستی

ستاره های آسمان

ریاضی ابزار شناخت جهان هستی

ستاره های آسمان
مطالب پربحث‌تر

اصول موضوعه در فیزیک

سه شنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۸۹، ۰۸:۱۰ ب.ظ

سلام

در فیزیک اصول موضوعه اهمیت بنیادین دارد به عنوان مثال می توان به اصول موضوعه نسبیت، کوانتوم، قوانین نیوتون، نظریه اتمی و پیوستگی ماده اشاره کرد. (پیوستگی: هر چقدر یک ذره را ریز کنیم همچنان می توان آنرا کوچکتر کرد)

در فیزیک همانند ریاضی، اصول موضوعه به عنوان گزاره هایی بدیهی انگاشته می شود و سعی می کنند باقی قضایای این علم را با استفاده از استنتاجهای منطقی از این اصول استخرج می کنند. نحوه تعیین و قرارداد اصول بدیگونه هست که باید اصول منطبق بر شهود باشند و نتایجی داشته باشند که آنها نیز منطبق بر شهودند وگرنه اصول باید تغییر کنند؛ این نکته با ریاضیات همسویی ندارد، در ریاضیات ما هر گزاره ای که در دستگاه صادق باشد را می پذیریم و برای رسیدن به نتیجه دلخواه اصول را تغییر نمی دهیم ولی در فیزیک برعکس ریاضی باید برای رسیدن به نتایج دلخواه -آنچه شهود می شود- اصول را ویراستاری کرد. مثلا آنچه در آزمایشات تعیین سرعت نسبی زمین به اتر انجام شد باعث شد که قوانین نیوتون به کنار گذاشته شده و اصول جدیدی پایه گذاری شود.

  • محمد اسماعیل حسنی

دستگاه اصول موضوعه

نظرات  (۳)

چرا؟
وبه چه علت؟
پاسخ:
به خاطر خاصیت علوم هست، ما تو ریاضیات میتونیم در مورد جهانی صحبت کنیم که وجود نداره ولی فیزیک اجازه چنین کاری نداره. فیزیک باید منطبق بر شهود باشه ولی ریاضی به صورت اولی در مورد مصادیقش بحث میکنه.
سیزده بدر جمعه بیفته یعنی ضد حال اساسی! چه خوب که این ترم شنبه ها کلاس ندارم.
salam
in osule mozooee dar riaziat ro nafahmidam!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی