ستاره های آسمان

ریاضی ابزار شناخت جهان هستی

ستاره های آسمان

ریاضی ابزار شناخت جهان هستی

ستاره های آسمان
مطالب پربحث‌تر

صحت در ریاضیات

يكشنبه, ۱۳ دی ۱۳۸۸، ۰۳:۱۳ ب.ظ
سلام

آیا امکان بررسی صحت یک نظریه ریاضی وجود دارد؟

با توجه به وجود دستگاههای موازی و سازگار (مثل هندسه­های اقلیدسی، ریمانی، بیضوی) این شک برای انسان پدیدار می­شود که آیا به واقع امکان بررسی صحت یک دستگاه ریاضی وجود دارد یا خیر؟

می­دانیم که علم بشر از محیط خویش همواره محدود به زمان هست، یعنی علم بشریت هرروز نسبت به روز قبل علاوه بر تصحیح و غلط­گیری حاوی گزاره­های جدید می­باشد. مثلا زمانی جهان را اقلیدسی می­دانستند ولی اکنون معتقد به هذلولوی بودن عالم هستند یا امثال اینگونه موارد که نشان از رشد روزانه علم دارد. پس آیا امکان ارائه یک دستگاه که به طور کامل جهان را تحت پوشش خویش قرار دهد وجود دارد؟

بحث دیگری که مطرح می­شود این است که آیا امکان دارد نظریه ­ای ریاضی به طور تصادفی مطرح گردد که بتواند جهان را همانطور که هست توضیح دهد؟ گودل نشان داد که این نیز ممکن نیست یعنی حتی امکان وجود داشتن چنین نظریه­ای را نیز از ما سلب کرد. (گودل می­گفت: هیچ دستگاه کاملی وجود ندارد) هرچند ممکن است با عالم خارج متناقض نباشد ولی عالمگیر نخواهد بود.

نظریه­ ای از ریاضیات را می­توان موجه ­تر از دیگری دانست که بتواند بیشتر و بهینه ­تر شناختهای ما از جهان پیرامون خویش را توجیه کند.
  • محمد اسماعیل حسنی

مقبولیت

نظرات  (۱۱)

گوشیت چرا خاموشه؟
پاسخ:
چون نابود شده، فعلا گوشی یوخ
سلام عزیزم اینجا بزرگترین تالار گفتمانی ایران رو داره یاهو هک دانلود اخبار و ... www.1.irsilver.com دانلود برنامه ارسال نظر گروهی به میهن بلاگ به صورت رایگان و بانک ایمیل های تفریحی : http://www.1.irsilver.com
  • حزب باد ایران
  • دوست عزیز سلام
    از این که وقتی هم برای ما گذاشتید ممنونیم. ما نیز از بلاگ شما بازدید کردیم و با توجه به بار علمی آن و علاقه مان به ریاضیات در پیوندهای خود افزودیم.
    موفق باشید.
    سلام دوست عزیز - مرکز اطلاع رسانی شایان رایانه ( مجری شهر اینترنتی و طرح نوآور سال 1378) لینک بکس جدیدی راه اندازی نموده که می توانید افزایش بازدید سایت و وبلاگ خود را صدها برابر بیشتر کنید . بدینصورت که لینک خود را ثبت نید و کد لینک باکس را در صفحه خود قرار دهید و با هر بار باز شدن صفحه شما لینکتان به صورت هوشمند به صدر لینک باکس می آید مثلا اگر وبلاگ شما روزی 100 بازدید داشته باشد و کد لینک باکس در صفحه شما باشد در اینصورت لینک شما 100 بار به صدر جدول می آید و حالا اگر این لینک باکس در 500 سایت باشد تبلیغ شما 100 بار در 500 سایت نمایش داده خواهد شد و به همین طریق به صورت تصاعدی بازدید شما بالا می رود! جهت اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمایید
    www.shayangold.us
    سلام دوست عزیز
    وب جالب و خوبی دارین
    خوشحال میشم با هم تبادل لینک داشته باشیم
    اگر موافقید ابتدا ما رو با عنوان تصاویر واقعا +18 لینک کنید بعد خبر دهید تا شما هم لینک شوید



    موفق باشید

    http://www.picdoon.mihanblog.com
    سلام
    به خاطر همه بی معرفتی ها معذرت!
    دچار یخ اینترنتی شدم!
    آدرس وبلاگ رو درست کردم، این جا چه خوب شده من کلی سوال ریاضی دارم اگه خدا بخاد شاید کم کم بیام این جا بگم،
    سلام اقای حسنی
    ببخشید یه سوال قضیه ی خم جردن رو میشه اثبات کرد؟اصلا اثبات داره؟
    خیلی ممنون
    هندسه خیلی درس....چ رت ی ه
    پاسخ:
    من نتونستم منبع فارسی پیدا کنم. همون صفحه ای که فرنوش خانوم گفتن رو تو گوگل ترنسلیت ترجمه کنید متن سنگینی نیست. البته یه استفاده از همین قضیه: اگه از نقطه ای روی صفحه خطی بگذره تعداد نقاط تلاقی این خط و خم بسته مورد نظر رو بشمارید، اگر تعداد فرد بود نقطه داخل خم و اگر زوج بود خارج خم هست. ببخشید که فرصت نداشتم فارسیش رو به شکل روون بنویسم.
    سلام شکوفه خانم
    اثباتش تو کتابهای دانشگاهی هست
    البته این صفحه هم کمک خوبی میتونه باشه

    http://cgm.cs.mcgill.ca/~godfried/teaching/cg-projects/97/Octavian/compgeom.html
    پاسخ:
    خیلی ممنون دستتون درد نکنه
    سلام.
    درسته ایران ظرفیت سرعت بالاتر رو هم داره. ولی این محدودیت سرعت قانون مجلسه.
    بی خیال با همین سرعت بساز دیگه.
    ممنون فرنوش خانوم
    ممنون اقای حسنی خودم ترجمش میکنم زبانمم تقویت میشه

    ممنون
    پاسخ:
    خواهش می کنم. اصلا حالا که اینطوره قصد من همین بود که زبان رو هم یه مروری کرده باشید!
    سلاما.
    جناب صاحب سایت اگه امکانش هست گاهی درباره نرم افزارهای کاربردی ریاضی هم مطالبی آموزشی و تحلیلی درج بشه.(حتی اگه انگلیسی باشه)
    ساغول

    پاسخ:
    حتما، البته نرم‌افزارهای ریاضی معمولا به درد بچه‌های ریاضی نمیخوره واسه همین اطلاعات ما ازشون کمه، در اولین فرصت در مورد پایتون -زبان برنامه‌نویسی قدرتمندی که امکانات ریاضی بسیار بالایی داره- می‌نویسم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی